Czwartkowe spotkania lingwistyczne 25.02.2021

Zapraszamy serdecznie na kolejne seminarium IJP. Z cyklu „Czwartkowe spotkania lingwistyczne”. Referat pt. PoLKo – korpus uczniowski języka polskiego przedstawią dr hab. Elżbieta Kaczmarska (Uniwersytet Warszawski) oraz dr Adrian Zasina (Uniwersytet Karola, Praga, Republika Czeska). Spotkanie odbędzie się na Zoomie 25 lutego w godz. 13.15-14.45.

Link do spotkania na Zoomie:
https://us02web.zoom.us/j/83063625828?pwd=MVN6bDhaTXcvZGNjdDgwdStybHZGZz09

Meeting ID: 830 6362 5828
Passcode: 735563

Streszczenie

Tematem naszego wystąpienia będzie korpus uczniowski języka polskiego PoLKo. Powstaje on w ramach zainicjowanego w październiku 2019 roku międzynarodowegoniekomercyjnego projektu akademickiego, którego celem jest stworzenie pierwszego obszernego zbioru tekstów nierodzimych użytkowników języka polskiego.

Korpusy uczniowskie powstają na świecie od lat 90. XX wieku. Zainteresowanie ich tworzeniem pojawiło się najpierw wśród nauczycieli akademickich, specjalistów do nauczania języka angielskiego jako obcego oraz wydawnictw naukowych. Od tego czasu powstały korpusy uczniowskie wielu języków, m.in. angielskiego, niemieckiego, szwedzkiego, norweskiego, chorwackiego, czeskiego. Wraz z budowaniem pierwszych korpusów uczniowskich zaczęła się rozwijać również nowa dziedzina – korpusowa analiza języka uczniowskiego. W trakcie referatu chcielibyśmy zaprezentować możliwości wykorzystania korpusu PoLKo do takiej analizy. 

Korpus PoLKo jest opracowywany w środowisku TEITOK, który jest narzędziem umożliwiającym jego tworzenie, anotację oraz dystrybucję. Dzięki temu nowo powstający korpus można z łatwością modyfikować.Aktualnie PoLKo zawiera ponad 2000 tokenów i stale się powiększa. Gromadzi prace pisemne uczniów w różnym wieku, z różnych krajów i na wszystkich poziomach kompetencji językowej. Materiał ma posłużyć jako źródło empirycznej analizy języka obcokrajowców uczących się języka polskiego. Dzięki temu będzie również możliwa identyfikacja najczęstszych błędów językowych, która umożliwi dostosowanie materiałów dydaktycznych do konkretnych potrzeb uczniów. Podczas wystąpienia zaprezentujemy też najczęstsze błędy w tekstach osób z różnych grup językowych.