Kurs pod patronatem Fundacji Języka Polskiego
Kontakt
Prowadzący
- dr hab. Monika Kresa (Instytut Języka Polskiego UW)
- dr Magdalena Wanot-Miśtura (Instytut Języka Polskiego UW)
Cena kursu i tryb odbywania zajęć
- Cena kursu wynosi 1010 zł.
- Liczba godzin kursu: 30 (godzin lekcyjnych)
- Minimalna liczba uczestników: 12 osób.
- Zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy Zoom oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS Centrum Kompetencji Cyfrowych UW. Zajęcia online synchroniczne odbywają się w piątki godzinach 9:00-12:30w dniach:
- 25 listopada 2022 (2 x 90 minut)
- 9 grudnia 2022 (2 x 90 minut)
- 16 grudnia 2022 (2 x 90 minut)
- 13 stycznia 2023 (2 x 90 minut)
- 20 stycznia 2023 (2 x 90 minut)
- 27 stycznia 2023 (2 x 90 minut)
- 3 lutego 2023 (2 x 90 minut)
- 10 lutego 2023 (egzamin)
Opis kursu
Język oficjalnych pism i e-maili, które otrzymujemy jako klienci i obywatele, sytuuje się między stylem urzędowym pierwszej połowy XX wieku a korporacyjną nowomową. Aby zrozumieć treść tych, komunikatów musimy przedzierać się przez zdania wielokrotnie złożone, kancelaryzmy, niejasne terminy i rozbudowane konstrukcje. Jako odbiorcy tych pism czujemy się zmęczeni ich stylem i oficjalnością. Kiedy jednak sami musimy je napisać, bywamy bezradni wobec skostniałej materii językowej i szablonów, które powielamy niejako automatycznie.
Do udziału w kursie zapraszamy osoby, które na co dzień piszą lub redagują różnego rodzaju komunikaty oficjalne. Ofertę kierujemy przede wszystkim do praktyków, czyli pracowników:
- urzędów i instytucji publicznych wszystkich szczebli;
- dużych, średnich i małych firm sektora rynkowego;
- organizacji pozarządowych
oraz wszystkich, którzy chcą się nauczyć, jak o trudnych sprawach pisać prosto, zrozumiale i przyjaźnie.
Przed rozpoczęciem zajęć prosimy kursantów o przesłanie tekstów (maksymalnie 3 strony A4), które chcieliby uprościć pod okiem prowadzących.
Kurs składa się z dwóch modułów. W pierwszym module zapoznamy uczestników z zasadami prostej i przyjaznej komunikacji. Kursanci dowiedzą się m.in.:
- jakie są źródła idei prostego języka oraz co zyskujemy, kiedy zaczynamy go stosować;
- jakie konstrukcje gramatyczne i formy wyrazowe utrudniają lekturę tekstów oficjalnych;
- czym je zastąpić i jak poprawić, aby odbiorcy bez problemu zrozumieli to, co do nich piszemy;
- jak znaleźć złoty środek i nie zautomatyzować procesu upraszczania komunikacji;
- jakie zabiegi edytorskie sprzyjają przystępności tekstu;
- gdzie szukać inspiracji, narzędzi i pomocy.
Drugi moduł (14 godzin) ma charakter warsztatowy, praktyczny. Ten czas przeznaczamy na pracę z tekstami dostarczonymi przez kursantów, tzn.:
- identyfikujemy zastosowaną w nich strategię komunikacyjną;
- rozpoznajemy i poprawiamy błędy edytorskie utrudniające zrozumienie tekstu;
- wyłapujemy konstrukcje i schematy niezgodne z zasadami prostego języka;
- zastanawiamy się, które z nich i jak możemy poprawić.
W ten sposób wspólnie uprościmy i uprzystępnimy dostarczone przez kursantów fragmenty tekstów, m.in.:
- pisma (np. odpowiedzi na reklamacje, pisma windykacyjne, zawiadomienia);
- e-maile formalne;
- fragmenty umów i regulaminów;
- teksty marketingowe;
- fragmenty stron internetowych.
Kurs zakończy się testem, który sprawdzi wiedzę teoretyczną uczestników oraz ich praktyczne umiejętności w zakresie upraszczania tekstów. Kursanci, którzy zaliczą sprawdzian, otrzymają certyfikaty sygnowane przez Uniwersytet Warszawski i Fundację Języka Polskiego.
Szczegółowy program
- Co, jak i dlaczego – efektywna komunikacja w urzędzie i firmie
- Człowiek w centrum uwagi – budowanie relacji, empatia i grzeczność językowa
- Ładnie i składnie – konstrukcja zdania
- Odpowiednie dać rzeczy słowo – dobór wyrazów
- Ortografia, interpunkcja i znacznie więcej – reguły poprawności
- Jak cię widzą, tak cię piszą – zasady edycji tekstu
- Mam tę moc – przydatne narzędzia, źródła i miejsca w sieci
- W stronę zrozumiałości – praca z tekstami
- Test końcowy
Kurs łączy ekspercką wiedzę językoznawczą z konkretnymi podpowiedziami praktycznymi. Autorki kursu są doświadczonymi nauczycielami akademickimi, a także trenerkami Fundacji Języka Polskiego. Od lat prowadzą szkolenia, warsztaty i konsultacje dla firm i instytucji w zakresie efektywnej komunikacji oraz prostego języka.